Uğur Derin Dondurucu
Gazete Yenigün
Son Dakika
Gazete Yenigün
PAYLAŞ

Otobüsler neden yanıyor?

5 Ağustos 2019 Pazartesi 07:28 Güncelleme : 5 Ağustos 2019 Pazartesi 07:28

Bayramda pek çok şirketin sefer sayılarında artışa giderek talebi karşılama çabası öncesi, otobüs firmalarında neler oluyor?
Önce Balıkesir’de 5 cana mal olan otobüs yangını…
Hemen akabinde İzmir-İstanbul seferini yapan araçta çıkan yangın.
Ve dün…
Çeşme’den yolcularını almak için boş sefer yaptığı esnada alev alarak küle dönen otobüs…
Kuşkusuz ki bunların hepsinin bir sebebi var.
Lakin bu kazaları hatalı kullanım, şoför kusuru veya teknik bir arıza olarak açıklamak yanlış olacak…
Bu kazaların ana sebebi döviz kuru.
Şaşırmayın, açıklayacağım.
Döviz kurunda yaşanan inanılmaz artış sonrası, ithal otobüsler tıpkı binek otomobillerde yaşandığı gibi büyük oranda zam gördü. Filolarında 6-7 yaşın üzerinde araç çalıştırmayan büyük firmalar, bu dev zam sonrası araçlarını yenileyemedi. Yılda ortalama 500-600 bin km yol yapan ve doğal olarak önemli ölçüde motor aşınması yaşanan bu araçların yenileme işini ötelemek zorunda kalan firmalar da ardı ardına bu yangınları yaşamaya başladı. Piyasada en iyilerin başında gelen bir markanın herkesçe bilinen bir modelinin alım fiyatı 3 milyon liranın çok üzerinde… Oysaki mevcut 6-7 yaşında aracını ancak 500 bin TL’ye satabiliyor. Yani filosunu yenileyebilmek için artık araç başına 2,5 milyon liraya ihtiyaç duyuyor.
Kazanın bahanesi olmaz ama kurlar bu düzeyde seyrettikçe yollarda daha çok kamyon, dolmuş, otobüs ve servis aracı yangını göreceğiz. Devletin acilen önlem alması ve bu firmalarla, esnaf büyüklüğündeki bireysel girişimlerin araç yenileyebilmesi adına önünü açması gerek. Aslında ana hedefin kendi aracımızı yaratmaktan geçtiği malum, lakin realitede ve ivedi olarak çözüme kavuşturulmalı.
Hayatını direksiyondan kazanan insanların evlerine daha rahat ekmek götürebilmeleri için varyasyonlar denenmeli, çözümler yaratılmalı.
Lafı çok uzatmanın gereği yok.
Lakin iş sadece bununla da sınırlı değil. Son bir yılda araçların bakım masrafları yüzde 300 oranında artış gösterdi. Bu da demek oluyor ki, şehirlerarası otobüs taşımacılığı yapan firmalar yetkili servisler yerine farklı alternatiflerin peşinde olacak. Yani devlet ithal ticari araç üzerinde ciddi bir indirime veyahut kolaylığa gitmediği sürece bu tip yangınlar, alışılageldik durumlar olarak karşımıza çıkacak.
Umarım bundan sonra bu tip kazalar yaşamayız diyor, iyi bir hafta diliyorum…

Yazarın Diğer Yazıları
YAZARIN TÜM YAZILARINI GÖRMEK İÇİN TIKLAYIN
Gazete Yenigün