;
Gazete Yenigün
Son Dakika
Gazete Yenigün
PAYLAŞ

Tüketiciler e-ticareti alışkanlık haline getirecek

29 Haziran 2020 Pazartesi 00:20 Güncelleme : 29 Haziran 2020 Pazartesi 00:20

Geçen hafta içerisinde Ticaret Bakanımız, 2019 yılı “e ticaret” verilerini detaylı bir şekilde açıkladı. Ülkemizde ilk defa bu kadar sistematik ve detaylı açıklanan verilere gelin hep beraber bir göz atalım.

Genel Bir Bakış

  • 2019 yılı itibarıyla ülkemizde e-ticaret hacmi 136 milyar lira

  • Toplam e-ticaret tutarının yurt içi harcamalardaki payı yüzde 85

  • Diğer ülkelerin ülkemiz e-ticaret sitelerinden yaptığı alışverişin payı yüzde 9 (kısmen ihracat diyebiliriz)

  • Vatandaşlarımızın yurt dışı sitelerden yaptığı alışverişlerin payı yüzde 6 (kısmen ithalat diyebiliriz.)

Ödeme Metotları Açısından Bakarsak

  • Kartlı ödemeler, e-ticaret hacminin 97,5 milyar lirasını oluşturuyor. Toplam içeresindeki payı yüzde 71,5

  • Havale/ EFT 29,5 milyar lira

  • Kapıda Ödemeler ise 8,9 milyar lira

Bu üç adet metot ile ülkemizde toplamda 1 milyar 366 milyon adet sipariş verilmiş.

  • Kartlı ödemelerde, 532 milyon sipariş,

  • Havale/EFT'de, 657 milyon sipariş

  • Kapıda ödemede, 176 milyon sipariş

E ticaret harcamalarındaki ödeme sistematiğini peşin ve taksitli satış olarak ikiye ayırırsak;

  • Peşin ödemenin payı yüzde 76 iken,
  • Taksitli satışların payı ise yüzde 24 olarak gerçekleşmiş.

Katma Değer Açısından Analiz Edersek

Toplam 136 milyar lira olarak gerçekleşen e-ticaret hacmi bakımından değerlendirdiğimizde;

  • Ortalama sepet tutarı 99,5 lira
  • Kartlı ödemelerde 183 lira,

  • Kapıda ödemede ise 50 lira olarak gerçekleşmiş.

Sektörel bağlamda;

  • Hava yollarında 874 lira,

  • Seyahatte 174 lira

  • Giyimde 160 lira,

  • Elektronikte 126 lira,

  • Çiçekçilikte 82 lira

  • Kitap ve dergide 64 lira

  • Yemek sektöründe ise 34 lira olarak gerçekleşmiş

E-Ticaret Firmaları

Ülkemizde toplam 68 bin 457 işletme e-ticaret faaliyet gösterirken. İşletme sayısının en fazla olduğu il ise her alanda olduğu gibi yüzde 46 ile İstanbul ilk sırada yer almakta.

Tüketim ve Sektör

E-ticaret yoluyla gerçekleşen alışverişlerin yüzde 36'sını İstanbul, yüzde 9'unu Ankara, yüzde 6'sını ise İzmir'de yaşayan vatandaşlar yaparken, sektör sırlamasında ise;

  • Hava yolları sektörü 15,3 milyar lira ile ilk sırayı alırken,
  • Giyim, ayakkabı ve aksesuar 13,8 milyar lira,

  • Beyaz eşya ve küçük ev aletleri sektörü 13,3 milyar lira,

  • Seyahat sektörü 9,3 milyar lira,

  • Elektronik 8,5 milyar lira,

  • Yemek sektörü ise 5 milyar lira olarak gerçekleşmiş.

2020 İlk 5 Ay Değerlendirmesi

Kovid-19 salgını sürecinde e-ticaret hacmi, geçen senenin aynı dönemine göre yüzde 48 artışla 63,3 milyar lira olarak gerçekleşmiş. Bu dönemde En fazla artan sektör, yüzde 400'ün üzerinde artışla gıda-süpermarket olurken, en fazla azalan sektörler ise geçen yılın lideri olan havayolları yüzde 75 , seyahat ve taşımacılık ise yüzde 77 oranında düşmüş

SONUÇ: Kovid 19; tüketici kalıp ve alışkanlığının zorunlu olarak e-ticarete kaydırması ile gerçekleşen zorunlu tercih, yerini alışkanlığa ve gönüllü tercihe bırakacak gibi gözükmekte.

 

Yazarın Diğer Yazıları
YAZARIN TÜM YAZILARINI GÖRMEK İÇİN TIKLAYIN
Gazete Yenigün