Uğur Derin Dondurucu
Gazete Yenigün
Son Dakika
Gazete Yenigün
Yenigün
PAYLAŞ

Alışveriş sorunsalı

17 Temmuz 2019 Çarşamba 07:10 Güncelleme : 17 Temmuz 2019 Çarşamba 07:10

Bir kadın alışveriş yapmaya çıktığında almayı planladığının dışında onlarca başka şey satın alabilir. Elbise almaya gidip eve elinde düdüklü tencere ile gelmek kadınlar için olağan bir durumdur. Bunun sebebi sanırım duygusallığımızın karar verme yetimiz üzerindeki olumsuz etkisidir. İlk gördüğünü alan kadın ise neredeyse nesli tükenmekte olan bir kadın türüdür. Peki ya erkekler? Erkek siyah, sıfır yaka bir tişört istiyordur ve eve siyah, sıfır yaka bir tişört ile geliyordur. Bunun için onlarca mağaza, yüzlerce reyon gezmeye gerek duymaz o erkek. Buradan alışveriş algısının kadın ve erkek için farklı olduğu anlaşılıyor.  
Evet, ayrı dünyaların insanlarıyız, daha doğrusu ayrı beyinlerin sahipleriyiz. Erkekler ve kadınlar beyinlerinin farklı bölümlerini kullanıyor. Kadınlar beyinlerinin sağ yarım küresini daha çok kullanırken, erkekler sol yarım küresini daha aktif kullanıyor. Peki bu ne anlama geliyor? Erkekler daha çok düz mantıkla hareket ediyor. Siz hiç arkadaşıyla tartıştığı için günlerce uykusu kaçan bir erkek gördünüz mü? Telefon konuşmalarında kısa bir hal hatır sorma sürecinden sonra direkt konuya bağlanmaları da bu yüzdendir. Sol beyin yarım küresini kullandıkları için erkekler matematiksel düşünme ve analiz yapabilme becerisini etkin kullanabiliyorlar. Teknoloji ve otomobil konusundaki yetenekleri de analitik düşünmeleriyle doğrudan ilgilidir.  Parayı da kadınlardan daha mantıklı harcamaları buradan kaynaklanıyor. Kadınların beyni ise çok yönlü çalışıyor. Kadınların konudan konuya atlamaları ve çok konuşmaları bundandır. Kadınlar sağ beyin lobunu kullandıkları için farklı düşünceleri daha kolay kabul eder ve değişime daha açık olurlar. Düzenini yeni bir düzene çevirmekte de çok zorlanmazlar. Evlilik fikri belki de bu sebeple kadınlara daha yakın geliyor. Kadınlar görselliğe erkeklerden daha fazla önem veriyor. O yüzden giyim, saç, oje renkleri ile çok ilgileniyorlar. Kadınların ilişkilerinde taktikler kullanması, “önce o arasın, mesajına hemen cevap yazmayayım, randevuya geç gideyim” gibi stratejiler geliştirmek de kadınların sağ beynini daha etkin kullanmasından kaynaklanıyor. Kadınların okulda erkeklerden daha başarılı olması da sağ beynin planlama konusunda onları desteklemesinden ileri geliyor. Kadının duygusallığı bile beyinleri ile ilgilidir. Erkekler mantık, kadınlar sevgi üzerine kurulmuştur. 
Konumuza dönecek olursak, kadınların alışveriş davranışlarının ihtiyacın ötesinde farklı bir doyum alanıyla ilişkili olduğunu söyleyebiliriz. Kadının ihtiyacı olmayan şeyleri de aldığını düşündüğümüzde alışveriş yapmanın kendisi için sevinç, mutluluk, yenilik, eğlence ve sosyalleşme aracı olarak ifade ettiğini anlayabiliriz. Kadını alışveriş yapmaya iten bir diğer neden ise almak ve sahip olma duygularıdır. Alışverişle satın alınan nesnenin kadınlar arasında sosyal statü göstergesi olması da diğer bir neden olarak sayılabilir. Kadınlar bir araya geldikleri zaman yeni giysilerine, eşyalarına bakmakta veya birbirine göstermektedir.
Alışveriş için çıkmadığı halde dışarıda gözü bir şeye takılır ve ihtiyacı olmasa da o şeyi almak ister kadın. Çünkü kadın bundan keyif alır. Erkek ise herhangi bir ihtiyacı söz konusu değilse alışveriş için bir çabası olmadığı görülür. Bunun için fazladan masraf yapmanın gereksiz olduğunu düşünür. Varsa da bir ihtiyacı mağazaya girer, beğendiği birkaç parçayı dener. Beğenirse alır ve aklında herhangi bir soru işareti kalmadan alışverişini tamamlar. Erkeklerin hedef ve sonuç odaklı olması alışveriş alışkanlıklarına da yansıyor. Erkeklerin alışverişi, kadınlarda olduğu gibi “indirim var mı, yeni trendler ne, bu senenin modası ne” olarak belirlenmez. Erkeklerin kadınlarla birlikte alışverişe çıkmak istememeleri, alışverişe bu denli mesai harcamayı anlamsız bulmalarından kaynaklanıyor. Dolayısıyla “erkek alışverişi sevmez” genellemesini “alışverişe gereğinden fazla süre harcamayı sevmez” olarak değiştirmek daha uygun olacaktır.
Erkek sahip olma duygusunu satın alarak tatmin eder, kadın ise önce keşfetmek sonra fethetmek ister. Yapıları gereği acelecilik erkeğin, kararsızlık ise kadının en ciddi zaafıdır. İşte alışverişte kadın ve erkek farkının temelinde yatan en önemli iki özellik budur…

Yazarın Diğer Yazıları
YAZARIN TÜM YAZILARINI GÖRMEK İÇİN TIKLAYIN
Gazete Yenigün