Uğur Derin Dondurucu
Gazete Yenigün
Son Dakika
Gazete Yenigün
Yenigün
PAYLAŞ

Okul öncesi eğitim (2)

19 Temmuz 2019 Cuma 07:21 Güncelleme : 19 Temmuz 2019 Cuma 07:40

Bu haftaki yazımda uzmanlardan alınmış bilgiler eşliğinde okul öncesi eğitimin özellikleri ve ideal sınıf ortamı nasıl olmalı konularında sizlere bilgi vermek istiyorum. 
Okul öncesi eğitim programının en temel özelliklerinden biri çocuk merkezli olmasıdır. Bu programlar; esnek, sarmal, eklektik ve dengeli olmalıdır. Çocuklar oyunlarla öğrenmeye başlar ve kendileri keşfederek öğrenmeyi tercih ederler. Çocukların yaratıcılığı bu yaşlarda oldukça gelişmiş olduğundan bu yönünü artıracak aktivitelere yönlendirilmelidir. Bu yaşlarda çocukların günlük yaşam deneyimleri ve yakın çevre olanaklarının eğitim amaçlı kullanılması da teşvik edilir. Ailelerin eğitimi ve katılımı çok önemli bir yer tutmakta, kültürel ve evrensel değerler dikkate alınarak aktiviteler gerçekleştirilmektedir. Özel gereksinimi olan çocuklar için uygun koşulların sağlanması ve uyarlamaların yapılması ve bu çağda çocuklara verilen rehberlik hizmetleri okul öncesi eğitimin önemli özelliklerindendir. 
Okul öncesi eğitimde olması gereken en önemli yapılardan biri de ideal sınıf ortamının oluşturulmasıdır. Bu dönemde çocuklara uygun, onların hayal gücüne hitap eden sınıfların oluşturulması gerekmektedir. Bu dönemde ideal sınıf ortamının oluşturulması öğrenme merkezlerinin çeşitlendirilmesi ve artırılması ile mümkündür. Okul öncesi eğitimin verileceği en iyi eğitim ortamında; blok merkezi, dramatik oyun merkezi, sanat merkezi, kitap merkezi, fen merkezi, müzik merkezi, giriş ve bekleme alanlarının oluşturulması ve öğrencilerin gelişimine ve öğrenmelerine katkı sağlayacak şekilde oluşturulması gerekmektedir. 
Çocuklar okul öncesi eğitim programlarında kendilerini geliştirerek yeni kazanımlar elde ederler. Okul öncesi eğitim programları gelişimsel programdır. Yani bütüncül bir yaklaşımla çocuğun sosyal ve duygusal, motor, bilişsel, dil gelişim alanları ile öz bakım becerilerini birlikte ele alır. Bu programın temelini çocukların gelişimsel özellikleri oluşturur. Çocukların öğrenme süreçlerinin oluşturulmasında öncelikle çocukların gelişim düzeyleri belirlenir. Ardından çocukların ilgi ve gereksinimleri ve yaşadıkları çevresel koşullar dikkate alınarak uygun öğrenme süreci planlanır. Bu programda kazanım ve göstergelerle farklı eğitim süreçleri oluşturularak çocukları desteklemek gerekmektedir. Bu programın hedefi çocukları bulundukları gelişim düzeyinden ulaşabilecekleri en üst noktaya taşımaktır.

Yazarın Diğer Yazıları
YAZARIN TÜM YAZILARINI GÖRMEK İÇİN TIKLAYIN
Gazete Yenigün