Yenigün
Gazete Yenigün
Son Dakika
Gazete Yenigün
PAYLAŞ

İDDİA 'YERLİ' ARAÇ YABANCI!

2 Ocak 2020 Perşembe 10:34 Güncelleme : 2 Ocak 2020 Perşembe 10:34

Son günlerde en çok tartışılan konulardan biri sizin de bildiğiniz üzere yerli otomobilimiz oldu. İtalya'dan gelen araç nasıl yerli olur, aracın gösterge panelleri neden yabancı dilde diye tartışırken, Almanya'da Mercedes firmasının ana üretim bölümünde çalışan işçi temsilcisi bir Türk, tartışmalara son noktayı koyacak bir yazı kaleme alarak sosyal medyadan paylaştı. Yazıyı okuduğumda birçok kişinin atladığı (ben de dahil) bazı detaylar dikkatimi çekti. Mesela, ilk dikkatimi çeken şey yeni aracımızın sadece bataryasının 40 bin ila 50 bin dolar arasında olduğu... Direkt akıllara 'sadece bataryası bu fiyat ise araç ne kadara satılacak' sorusu geliyor doğal olarak. Türk işçi temsilcisi Recep Çalışkan'ın verdiği diğer detaylarda da aracın şu anda yerli araç olamayacağı anlatılıyor. İşte Recep Çalışkan'ın yazısı:
"... Bu araba şu an yerli araba değildir. İtalyan Pininfarina tarafından, para karşılığı, İtalya'da tasarlanıp, bir defaya mahsus ülkemiz için hazırlanmıştır. Bu arabalardaķi tüm parçaların her biri, ülkemizde daha tek tek üretilecektir. Alt yapısı henüz hazır değil. Parçalar, üretildikten sonra dayanıklılık testlerinden geçerek, önce norm, daha sonra patent başvurusunda bulunulacaktır. Ürettiğimiz bir parça, önceden başka bir (yabancı) firma tarafından üretildiyse eğer, yeni bir parça buluş yapmamız gerekiyor...
Parçaların üretimi en az 1-2 yıl sürer. Tüm parçalar, patent aldıktan sonra, montaj yapılır. İlk "yerli araba" ortaya çıkar. İsim ve logo belirlenir. Araba test edilir. Patent alır. İşte şimdi "yerli otomobil" oldu! Seri üretim için, fabrika'da üretim bandı kurulur. Bu bandı kurmak ve ilk numune /test üretimin süresi ortalama 2 sene sürer. Düzeltmeler gözden geçirilir. Seri üretim başlar. Bir 6 ayda bu düzeltmeler sürer.

BATARYASI 50 BİN DOLAR MI?

Yerli araç elektrikli bir araç. Elektrikli bir arabada, bildiğimiz klasik benzin/dizel motoru, vites kutusu, debriyaj balatası, egzoz, benzin deposu v.s. yoktur. Peki, neleri var? Elektrikli motor, (rotor)
(çekişi gercekleştirir), çok büyük 300 kg batarya (pil), şarj, elektronik konsol, iç döşeme, kasa (araba). Özellikleri de, çevre dostudur, dumansızdır, sessizdir, çok çabuk hızlanabilir, tasarrufludur ancak pahalıdır. Motor, bataryadan sağladığı elektrik enerjisini, mekanik enerjiye çevirir ve aracın hareket etmesini sağlar. Boşalan bataryayı, tekrar depolama sistemi en zorudur. Bataryanın kesinlikle, tamamen boşalmaması gerek... Tam boşalan bataryanın hücreleri de ölmüş olur yani işi de bitmiş olur. O yüzden, en az yüzde 20'den aşağıya düşmemesi gerek! Dolum sürelerine gelince, evde, 8-10 saat normal şarj süresi vardır, şarj istasyonlarında ise 20 dk -1 saat kadardır bu süre. Elektrikli arabanın en zor ve pahalı kısmı, bataryadır. Arabanın 4/1'i bataryadan oluşur. 500 km mesafe gidecek elektrikli bir araba için en az 60kwh "litium-ion" batarya gerekli. Şu an piyasa değeri tanesi 40-50 bin dolar. Eğer batarya seri halde üretilirse, belki 30-40 bin dolara üretilebilir. (Bu arada batarya fiyatları çok hızlı düşmekte. Daha ucuza üretilmesi şart. Aksi halde araba çok pahalıya gelir) Ya da 200 km mesafe gidebılecek bir 24kwh batarya, 10-20 bin dolar eder. Piyasada çok ucuza da bataryalar mevcut. Fakat 2-3 yıl ömrü var. Mesafesi de 150 km kadar. Sıcak ve soğuk havaya dayanıksız. Oysa bizim arabalar 500 km gidecekti!" 


 

Yazarın Diğer Yazıları
YAZARIN TÜM YAZILARINI GÖRMEK İÇİN TIKLAYIN
Gazete Yenigün