Tramvayda çocuklar gibi...

Yayın Tarihi 21 Şubat 2018

Tramvayda çocuklar gibi...

Tarih 16 Şubat 2018. Saat 11.09. Halkapınar’dan İzmir Tramvayı yıllar sonra ilk kez hareket ettiğinde çocuklar gibi heyecanlandım. İçim bir hoş oldu, inanın sevinçle doldu. Sanki atlı karıncaya binmiş, sanki kaydıraktan kayıyormuş, sanki salıncakta sallanıyormuş, sanki oyun parkındaymış gibi sevindim. Düşünün bir kent insanının çocuklar gibi sevinmesi ne demek? Kent insanını sevindirmek bu kadar zor olmasa gerek. 1954 yılında kaldırılan tramvay aradan geçen 64 yıl sonra yeniden daha modern ve elektrikli olarak hizmete sokulması kent tarihi açısından çok önemlidir. Bunun önemini günük yaşamımızda tramvayı kullandıkça daha iyi anlayacağız.
                    * * *
İzmir Büyükşehir Belediye Başkanının daveti ile İzmir taramvayının ilk deneme seferi basının katılımı ile birlikte yapıldı. Saat 11.09’da Halkapınar ilk istasyondan başlayan sefer Üçkuyular’da inşaatı süren yeni AVM önünde saat 12 de son buldu. Tabii şimdilik ilk sefer olduğu ve henüz ara duraklarda durmadığı için tam süre veremiyoruz. Yeniden hayata geçen İzmir tramvay hattı F. Altay Meydanı, Konak, Halkapınar arasında, yaklaşık 12.6 kilometre uzunluğunda, 18 durak ve 21 araçlı.
Tramvay projesi benim bildiğim uzun yıllardır konuşulan, zaman zaman basının gündeme getirdiği bir konuydu. Ama 2009 yılında Ulaşım Master Planına girince artık vücut bulmaya başladı.
İBB Başkanı Aziz Kocaoğlu tarihi ilk seferde basına yaptığı açıklamada 11 kilometre olarak aldıkları raylı sistemi 180 kşlometreye çıkardıklarını belirtti. İzmir tramvayı şehir içi trafiğe çare olacak mı? Trafik sorununu çözecek mi? Yoksa yeni bir sorun mu yaratacak? Şimdi merakla beklenen soruların cevabı zamanla alınacak. Başkan Kocaoğlu tramvaya paralel belediye otobüsü çalışmayacağını en az 150 otobüsün tarafikten çekileceğini açıkladı. Bu durumda trafiğin biraz rahatlaması bekleniyor. Ancak tramvayla kent içinde örneğin Çankaya’da trafikteki diğer araçlarla yoğun kesişme noktalarında sorun yaşanabilir. Keşke bazı yerlerde trafik bat-çık metodu ile yer altına alınabilse. Çankaya’da ve Alsancak gar meydanında tarafiğin yer altına alınması ile yeni bir meydan düzenlemesi uzun yıllar trafiği rahatlatacaktır. İzmir tramvayı tarihi Cumhuriyet öncesine dayanır. 1 Nisan 1880’’de başlayan ilk tramvay Konak ile Punta (Alsancak) arasında işletmeye açıldı. Diğer hat ise Göztepe ve Konak arasında işleyen tramvaylardı. Göztepe tramvayı 1885 yılında işletmeye açıldı, 1906 yılında çift hatta çıkarıldı. Tramvaylarda kadın ve erkekler için oturma bölümleri harem- selamlık olarak kullanılıyordu. 1908 yılında Göztepe tramvay hattını işletme yönetimi, Göztepe hattının Narlıdere’’ye kadar uzatılması ile ilgili projeye izin çıkarmışsa da bu mümkün olmadı.
                    * * *
Atlı tramvaydan elektrikli tramvaya, yabancı işletmeciden yerli işletmeciye, tarihin akışı içinde toplu taşımacılıkta gelinen bu noktada iki ay içinde halkın hizmetine girecek İzmir tramvayının hayırlı olmasını diliyorum. Umarım herkes tramvaylı hayatı çocuklar gibi sevinçle yaşar!