Menstrüasyon Psikolojisi

Yayın Tarihi 12 Ağustos 2020

Adet dönemi sendromu kadınların yaşam kalitesini düşürür. Adet dönemi sendromu adet gören bütün kadınlarda görülür.

Adet dönemi sendromu kadınların yaşam kalitesini düşürür. Adet dönemi sendromu adet gören bütün kadınlarda görülür. Ergenlikte başlar menepozda biter. Ağrılı adet başı kadınlarda daha fazla ağrı biçiminde kendini göstermektedir. Adet dönemi sendromunda psikolojik sorunlar ağrı ile birlikte görülür.

*

Regl öncesinde yaşanan semptomlara tıp dilinde PMS denilse de, erkekler bu duruma 'delilik hali' diyor. Erkeklerin kadınları anlamakta zorluk çektiği kesin ve aslında bu da çok doğal, yaşamadıkları şeyleri elbette anlayamıyorlar. Kadınların yüzde 40-60 arasında değişen bir oranla, yumurtlama ve kanama sırasında hormonal dengeleri değişiyor. Beyin farklı kimyasallar salgılıyor. Hormonal bu değişim, fazladan duyarlılık ve duygusal karmaşayı da peşinde getiriyor. Aşırı duygusallık yüzünden bilim kurgu filminde bile ağlayabilecek hale gelen kadın, bir drama kraliçesine dönüşüyor.

*

Aşırı duygusallık, hassasiyet, ağlama krizleri, öfke nöbetleri, olur olmadık şeylere takma, içsel bir sıkıntı, bunaltı hissi ile geçen regl döneminden bahsediyorum. Bu dönemde kişide; karında ağrı, halsizlik, yorgunluk, göğüslerde hassasiyet, aşırı uyku hali, mide bulantısı ve kusma, iştahta artış, baş dönmeleri, terleme, çarpıntı, mide bağırsak bozulmaları, kas ağrıları, cinsel istek değişiklikleri, vücutta su tutulması, migren atakları gibi pek çok fiziksel sıkıntı yaratabilecek durumlar görülür. Buna ek olarak psikolojik belirtiler de kişinin günlük hayatını oldukça etkiler ve çekilmez hale getirebilir.

*

Peki regl döneminde yaşanan  sıkıntıları azaltmak için neler yapabiliriz:

  • Regl döneminizdeyken hassas olduğunuzu yakın çevreniz ile paylaşmalısınız. Kadınların yüzde 90'ında regl öncesi ve sırasında öfke ve huzursuzluk oldukça yüksektir. Normal zamanlarda daha fazla tolere edilebilen durumlar bu dönemde daha fazla hayal kırıklığı ve öfke hissi uyandırır. Bu noktada regl dönemi belirtilerini şiddetli yaşayanlar yakın çevreye konu ile ilgili bilgi vermeli, bunun bir sendrom olduğu açıklanmalı, yakınları kişiye daha anlayışlı davranmalı ve yapılan davranışları kişisel olarak algılamamalıdır.
  • İkili ilişkilerde regl döneminizin arkasına sığınılmamalıdır. Bu da bir önceki durumun aksine bunu sık sık yakın çevresine ifade eden ve yaptığı her olumsuz davranışın hoşgörüyle karşılanmasının beklendiği bir durumdur. Bu dönemlerde hassas olduğumuzu yakınlarımızla paylaşmalıyız ama onların da insan olduğunu ve onların da farklı dönemleri olabileceğini unutmamalıyız. Regli dönemi kendimizi hiçbir şey düşünmeden hoyratça ifade edebileceğimiz, insanların biz regl dönemindeyiz diye bize tepki vermeyecekleri ve bizim ikincil kazançlar sağlayabileceğimiz bir dönem de olmamalıdır. Bu nedenle regl döneminde hassas olduğunuzun siz de bilincinde olmalı ve buna göre de sonradan pişmanlık duyabileceğiniz davranışlardan kaçınmalı, duygu, düşünce ve davranışlarınızı bu dönemlerde nasıl kontrol edebileceğinize ilişkin çalışmalar yapmalı ya da destek almalısınız.
  • Önemli sorunları bu dönemde çözmeye çalışmamalı, ertelemelisiniz. Bu dönemde sorunları daha fazla gözünüzde büyütebilirsiniz ve durum içinden çıkılmaz bir hal alabilir. O nedenle bu dönem geçinceye kadar ertelemekte fayda vardır. Herhangi bir başka psikolojik sıkıntı varsa, bu dönemde daha da artabilir. Böyle bir durumu sık sık yaşıyorsanız destek almak son derece önemlidir.
  • Makyaj yapıp, kuaföre gidin, alışveriş yapın. Regl döneminde pek çok kişi kendini çirkin hissetmektedir. Saçların şekle girmemesi, yüzdeki sivilceli görünüm, vücutta tuz tutulumuna bağlı ödem ve kilo artışı, giydiğiniz kıyafetleri beğenmeme gibi. Ancak bu dönemde aynalara küsmek yerine; hafif bir makyaj yapmak, kuaföre gitmek ya da güzel hissetmek için kendine zaman ayırmak, alışverişe çıkmak aslında kişiye iyi gelecektir.
  • Açık havada yürüyüş yapın. Kişi stres yaratacak ortamlardan mümkünse uzak durmalı, çeşitli egzersizler ve gevşeme teknikleri kullanmalıdır. Rahat kıyafetler ve müzikli gevşeme çalışmaları, çok ağır olmayan gevşeme ve ağrıyı azaltıcı egzersizler önerilebilir.
  • Meditasyon yapın. Çeşitli meditasyonlar ya da kendi kendimize olumlu telkinlerde bulunmak işe yarayabilir...
  • Yeme alışkanlıklarınızı düzenleyin. Kafein alımını azaltmak, kendimizi küçük tatlılarla aşırı olmayacak düzeyde şımartmak iyi gelebilir.
  • Ilık duş alın. Ilık duş almanız sizi oldukça rahatlatır ve regl dönemine bir zararı dokunmaz.
  • Arkadaşlarınızla keyifli vakit geçirin. Regl döneminde olumsuz psikoloji çoğu zaman kadınları yalnızlaştırır. Ancak bu dönemde enerjisi yüksek, iyi vakit geçirdiğiniz kişilerle birlikte olmak, onlarla zaman geçirmek kesinlikle iyi gelecektir.
  • Dinlenin. Her şeyden önemlisi bu dönemin geçici olduğu ve tüm bu duygusal hassasiyetlerin geçici olduğu, bu belirtilerin bu dönemin özelliklerinden kaynaklı hormonsal bir değişim olduğu ve bu nedenle kendimizi böyle hissettiğimiz unutulmamalıdır.