Adalet Mahallesi Planlama Kaosu!

Yayın Tarihi 05 Nisan 2018

Adalet Mahallesi Planlama Kaosu!
6306 sayılı kentsel dönüşüm yasası çıkalı yıllar oldu. Vatandaşların daha sağlıklı yapılarda oturmasını sağlamak ve vatandaşın gayrimenkul değerinin arttırılarak daha da vatandaşın zenginleşmesi sağlanacaktı.  Umutla herkes devletin vatandaşı için bir şeyler yaptığını sandı. 
Riskli yapı tespiti yaptırmak zorunda olan vatandaş ilk golü yedi. Riskli yapı tespit ücreti olan minimum 3 bin TL den başlayan bir bedel ödemek zorunda kaldı.  Güya tüm vergi ve harçlardan muafiyet sahibi olacaktı ki! Kademe kademe muafiyetler ortadan kaldırılmaya başlandı! Belediye proje harçları bölge bölge kallavi olmaya başladı.  Banka kredilerinde sıfır faizli kredi imkanı tanınacaktı ki mümkün bile olmadı! Kentsel dönüşüme karar veren vatandaşın riskli yapı tespiti ile birlikte kira desteği alması hakkı sadece verilecekti. Onda da kaç konut varsa her konut sahibine ancak kira desteği verilebilir dendi,  bu durum doğru olabilir ancak buna da sınırlamalar getirildi. 
Kısacası kentsel dönüşüm yapın diye devlet vatandaşı teşvik ediyorum diye sloganlar reklamlar yaparken altını her geçen gün boşalttı. Kentsel dönüşüm yapılacak denilirken rantsal dönüşümler devreye girdi. Yerinde kentsel dönüşüm savunucusu bir kardeşiniz olarak sürekli vatandaşınızın ekonomik sosyal ve kültürel kalkınmasını istiyorsanız kentsel dönüşümün yerinde yapılması gerçek hak sahiplerine faydasının sağlanması gerektiğini savundum. Yerel yönetimlerde kentsel dönüşümün bir plan tadilatı ile yapılamayacağını kentin toptan tasarlanarak kentsel dönüşümün gerçekleştirilmesinin daha sağlıklı olacağından defalarca bahsettim. Ancak bu planlamalar yapılırken vatandaşın bihaber olacağı planlama çalışmalarının yapılmasını kabul edilemeyeceğini de bilmek gerekir.
Örneğin İzmir Bayraklıda Adalet mahallesinde parsel bazlı inşaat ruhsatları verilirken bir anda vatandaş bilgilendirilmeden 1/1000 lik imar plan değişikliğine gidilip ada bazında yapılaşma kararları alınmıştır.  Bayraklı Belediyesi bu planlamalarla 40 parselden turun 180 parseli zorunlu tevhit (birleştirme) ler gerçekleştirerek ada bazlı plan uygulamaları gerçekleştirmiştir. Aslında ilk bakışta planın doğru olduğu görülse de uygulama esasları açısından vatandaşın ciddi mağdur edileceği ve bu imar değişikliği ile vatandaşın gayrimenkulünün onlarca yıl değerlendirememesini sağlamış bir plan değişikliği olarak ciddi mağduriyetler doğurmuştur.  
Bir bölgede detaylı plan değişikliği yapılıyorsa o bölgedeki vatandaşların ve muhtarlıkların bilgilendirilmesi ve belirli sürelerin vatandaşlara bilgi verilmesi muvafakat alınması gerekmektedir. İnşaat ruhsatları bir mahallede verilirken diğer mahallede verilmez durumu insan haklarına, kentleşme ve belediye hizmet esaslarına aykırılık teşkil eder.. Kısacası ben Adalet mahallesinde imar plan değişiklikleri yapıyorsam en az 1 yıl önceden vatandaşa duyurular yaparak herhangi bir mağduriyet oluşmasını ortadan kaldırmış olurum.  Siz vatandaşa ben plan yaptım git ne halin varsa gör diyemezsiniz.  Adalet mahallesinde şuanda vatandaş feryat figan, kentsel dönüşüm için riskli yapı tespiti yapmış belediye fen işleri ekiplerince zorla evi yıktırılmış, vatandaş inşaat ruhsatı talebinde bulunmuş ve siz “ben ruhsat vermiyorum” diyeceksiniz!  İnşaat ruhsatı vermiyorsanız, Neden Fen işleri ekipleriniz o zaman zorla vatandaşın evini yıktırdı!  Bayraklı belediyesi tez elden bu hatadan yanlıştan dönmeli ve bu plan uygulamaları için vatandaşa belirli süre verilmelidir. Bu süre en az 6 ay ve/veya bir yıldan az olmamak üzere, vatandaş tamamen bilgilendirilmeli mağduriyetler önlenmelidir. 
NOT: Bayraklı Belediye Başkanından bu sorunları göürşmek kendisini bilgilendirmek için bir yıldır randevu talebinde bulunduğum halde randevu alamadım ve görüşemedim.  Bilgilerinize!!!