Uğur Derin Dondurucu
Gazete Yenigün
Son Dakika
Gazete Yenigün

Koronavirüs'ü fırsata çeviren meslek: Gemi sökümü

İzmir'in Aliağa ilçesinde bulunan Gemi Geri Dönüşüm Tesisleri, koronavirüs sonrasında oluşan ekonomik krizi fırsata çeviriyor. Gemi Geri Dönüşüm Sanayi Bölgesi'ne getirilen hizmet süresini tamamlamış gemiler, geri dönüştürülerek Türkiye ekonomisine kazandırıyor. Son günlerde lüks gemilerin de yanaştığı gözlemlenen tesiste tüm işletmeler yoğun mesai ile çalışıyor.

Koronavirüs'ü fırsata çeviren meslek: Gemi sökümü

KRİZ ÇIKIYOR SEKTÖR BÜYÜYOR

Gemi Geri Dönüşüm Sanaycileri Derneği Genel Koordinatörü Ersin Çeviker sektörün global krizleri fırsata çevirmeye açık bir iş kolu olduğunu ifade etti.1

Çeviker " Gemi geri dönüşüm sektörü, denizcilik sektöründe global krizleri özellikle kruvaziyerlerle(turistik yolcu gemisi) ilgili krizler yaşandığında, bu krizi lehine çeviren bir sektör olarak karşımıza çıkıyor. Denizcilik sektöründe hem yük hem yolcu taşımacalığında oluşan krizler bu sektörde fırsata çevriliyor. Bu fırsat dünyada Koronavirüs pandemisinin ortaya çıkmasıyla, Haziran Temmuz aylarından sonra aylık tonaj limitimizi aşmasıyla görünür oldu. Eylül sonu itibarıyla tesislerimize 92 tane gemi geldi. Yaklaşık 670 bin ton gemi geri dönüşümü yapıldı. 2019 yılında 650 bin ton gemi sökümü yapılmıştı, 2020 yılında, özellikle pandemiden sonraki dönemde, tesislerimize yoğun miktarda hurda gemi verme talebi oluştuğu rakamlara yansımış görünüyor" şeklinde konuştu.

KORONAVİRÜS EN ÇOK ONLARI ETKİLEDİ2

Çeviker sözlerine şöyle devam etti: "Pandeminin en çok etkilediği sektörlerden bir tanesi de yolcu taşımacılığı yani kruvaziyer turizmi dediğimiz turizm. Bu gemiler 3000 kişi taşıyan gemiler. Bu gemilere özellikle Haziran ayından sonra Koronavirüs'ün yükselmesiyle çok yoğun bir biçimde tesisimize gelmeye başladı. Şu ana kadar beş adet kruvaziyer gemisi geldi. Bu kruvaziyer gemilerin toplam tonajı 150 bin ton. Yıl sonu hedefimiz olan 750 bin ton geçeceğini tahmin tahmin ediyoruz. Bu sayı gemilerden elde edilen yan malzemelerin ve ikinci el ürünlerin hesaba katılmasıyla yaklaşık 500 milyon dolarlık bir döviz girdisi anlamına geliyor "

ALİAĞA SEKTÖRÜ DOMİNE ETMEYE KARALIaliaga

Çeviker "Aliağa'daki gemi geri dönüşüm sektörü, Akdeniz çanağı dediğimiz bölgedeki legal ve bu işi sektör olarak yapan tek merkez. Dolayısıyla Aliağa'nın birçok avantajı var. Aliağa'da yetişmiş iş gücü var. Aliağa'da çevre ve işçi sağlığına uyum için gayretler var. Hepsinden önemlisi Avrupa Birliği Geri Dönüşüm Listesi'nde onaylı 6 firmamız var. AB Geri Dönüşüm Listesi, gemi söküm faliyetlerinin insan ve çevre sağlığına uyumlu yapılması için hazırlanmış bir yönetmeliktir ve 2 şirketimizin daha bu yılın sonunda AB Geri Dönüşüm Listesi'ne girmesini bekliyoruz. Bu listeye dahil olmamız önemli. Çünkü AB bayraklı gemiler, AB geri dönüşüm yönetmeliğine uyumlu çalışmayan hiçbir tesise yasa gereği gönderilemiyor. AB bayraklı gemilerin rotalarını Türkiye'ye çevirmelerinin nedeni, tesislerimizin AB geri dönüşüm listesinde olmaları. Bu yüzden AB bayraklı gemilerin tek tercih edilen adresi olarak görülüyoruz. " diye konuştu.

BİR GEMİ SON DURAĞINA NASIL DEMİR ATIYOR?

Çeviker bir geminin geri dönüşme yollanma sürecini tüm detaylarıyla anlattı:

"Gemiler bir armatör(deniz ticareti ile uğraşan iş insanı) aracılığıyla, icra yoluyla ve ait olduğu devletin veya şirketin kararıyla satışa koyuluyor ve geri dönüşüme yollanıyor. Her geminin bir ömrü var. Aslında bu rakam Armatörler Birliği'nin kararına göre 20 yıl olarak belirlenmiş vaziyette. 20 yılın sonunda gemilerin teknoloji gerisinde kalması ve denizleri için risk teşkil etmesi nedeniyle hurda kararı veriliyor. Ayrıca armatörün gemiyi çalıştırma ile hurdaya verme arasındaki fiyatlamanın değerlendirmesi de sonuca etki ediyor. Hurda gemiler armatöründen veya ait olduğu devletten satın alınıyor. Gemiler satışa çıktıktan sonra birçok tesisimiz ekonomik çarkları çerveşesinde buna talip oluyor. Gemiler boş ağırlık olarak alınıyor. Gemiler satın alınacağı tarihteki demir-çelik hurda fiyatlarının geminin fiyatına doğrudan etkisi oluyor"

İZMİR’İN SİMGESİNİN SON DURAĞI GERİ-DÖNÜŞÜM3

Uzun yıllar boyunca İzmir Körfezi’ne girişi ve çıkışı ile objektifleri süsleyen ve İzmir'in simgesine dönüşen Gramaldi Lines şirketinin “Fides” isimli, sarı-beyaz renkli devasa gemisi, Aliağa’daki gemi-geri dönüşüm tesislerine hurdaya çıkmak üzere demir attı.

Aliağa’daki gemi geri dönüşüm tesislerinden özel olarak objektiflerimize yansıyan görüntülerde geminin gövdesinin kesilmek için işaretlendiği, kıç kısmının geri dönüşüm ve hurda depolarına yollandığı görülüyor.

Yaklaşık 200 metre uzunluğundaki devasa gemi 1500 araba ve 400 konteyner taşıma kapasitesine sahipti. 1993 yılında denize indirilien Fides, devasa boyutlarıyla İzmir Körfezi’ne her girişinde dikkatleri üzerine çekiyordu. Türkiye'deki faaliyetlerinin Arkas Holding bünyesindeki Egekont'un yürüttüğü gemi, sökülmek üzere Haziran ayında, Malta'dan Aliağa'ya doğru son yolculuğuna çıktı.

Bir geminin söküm işlemi ortalama 6 ay sürüyor ve tüm söküm işlemleri Aliağa'daki gemi söküm tesislerinde yapılıyor. -Deniz Kılıç

Next page

Gazete Yenigün