Gazete Yenigün
Son Dakika
Gazete Yenigün

İzmir Limanı’nda canlanma sürüyor

Türk limanlarının Kovid-19 sürecinde başarılı sınav verdiğine dikkat çeken İMEAK Deniz Ticaret Odası İzmir Şubesi Başkanı Yusuf Öztürk, rakamlarının sonbahardan itibaren yeniden yükseldiğini söyledi

İzmir Limanı’nda canlanma sürüyor

Mehmet Emin AL/YENİGÜN- Kovid-19 küresel salgını nedeniyle dünya ticaretinin 2020 yılı sonunda yüzde 9,2 oranında küçülmesi beklenirken, denizyolunun toplam taşımacılıktaki payı ve deniz taşımacılığı sektöründe navlun fiyatları artmaya devam ediyor.

İMEAK Deniz Ticaret Odası İzmir Şubesi Yönetim Kurulu Başkanı Yusuf Öztürk, Türk limanlarının Kovid-19’un olumsuz sonuçlarını üzerinden atmaya başladığını söyledi. Süreç ile beraber oluşan yeni dünya dengesinin, ABD ile Çin ticaret savaşının ve hızla toparlanan sanayi üretiminin Türkiye’nin önünde bölgesel tedarik merkezi ve lojistik üs olma yolunda bir fırsat penceresi açtığını açıklayan Öztürk, “Asya ile Avrupa arasında doğal bir köprü olan Türkiye’yi, lojistik aktarma merkezine dönüştürmeliyiz” diye konuştu.

 

DENİZ YOLU PAYI ARTTI

Başkan Öztürk, “Dünya Ticaret Örgütü, karantina tedbirlerinin uygulandığı bu yılın ikinci çeyreğinde dünya ticareti yüzde 14,3 daraldığını, üçüncü çeyrekte yaşanan toparlanma ile 2020 yılında küresel ticaret hacminin yüzde 9.2 küçüleceğini tahmin ediyor. Gerek arz yönlü gerek talep yönlü krizlerin sonuçları denizcilik sektörüne iptal edilen gemi seferleri, limanlarda kalan yükler olarak, boş konteyner bulma sorunu ve düşen navlunlar şeklinde yansıdı. Ancak krize en önce giren denizcilik sektörü, krizden de en önce çıkıyor. Pandemi öncesinde toplam taşımacılıkta yüzde 85 olan denizyolunun payı yüzde 90’a ulaştı. Dökme yük ve konteyner navlunları artmaya devam ediyor” dedi.

 

KONTEYNER’DA % 3.9 ARTIŞ

Kovid-19 döneminde Türk limanlarının başarılı sınav verdiğine dikkat çeken Öztürk, yaz aylarında düşen yük elleçleme rakamlarının sonbahardan itibaren yeniden yükseldiğini söyledi. Yusuf Öztürk, “Daralan dış ticarete rağmen 2020 yılı Eylül ayında limanlarımızda elleçlenen konteyner miktarı bir önceki yılın aynı ayına göre yüzde 3,9 artarak 1 milyon 4 bin 567 TEU(Yirmi ayak eşdeğer birimi veya kısaca TEU, genellikle kargo kapasitesi bir kesin olmayan konteyner gemileri ve konteyner terminallerinin kapasitesini tanımlamak için kullanılan bir birimdir) oldu. Elleçlenen yük miktarı ise yüzde 5,3 artışla 42 milyon 558 bin 947 tona yükseldi” şeklinde konuştu.

 

 

LOJİSTİK MERKEZİ VURGUSU

Küresel ekonomide kartların yeniden dağıtıldığını belirten Öztürk, üretimin merkezinin Doğu’dan Batı’ya kaymasının beklendiğini, alternatif üretim merkezleri, yeni yollar ve yeni rotaların gündemde olduğunu söyledi. Öztürk şu ifadeleri kullandı: “Doğru adımlarla ülkemizi tedarik merkezi ve lojistik üs haline getirebiliriz. Bu hedefe kendiliğinden ulaşamayız. Lojistik aktarma merkezi olma kabiliyetimizi artıracak yatırımlara devam etmek durumundayız. Türkiye’nin artan üretim gücünü kucaklayacak ve ihracata rekabet gücü katacak lojistik altyapıya bir an önce kavuşmalıyız. Dijitalleşme ve kombine taşımacılık üzerine daha fazla eğilmeliyiz. Demiryolu ve karayolu bağlantılarına sahip limanlar ile yükü en hızlı şekilde ve en düşük maliyetle deniz yoluna indirirsek, Türkiye'nin rekabet gücünü artırırız. Türk bayraklı gemi filomuzu güçlendirerek adımlarla milli taşımacılığı desteklemeliyiz. Böylece navlun gelirlerimizi artırabiliriz. Türk denizcilik sektöründe yeni işbirliği modelleri geliştirmeliyiz. Uzakdoğu ile Avrupa'yı bağlayan Kuşak ve Yol Projesi’nin denizyolu ve demiryolu hattında limanlarımız ve lojistik merkezlerimizle mutlaka konumlanmak zorundayız.”

Next page

Gazete Yenigün