;
Gazete Yenigün
Son Dakika
Gazete Yenigün

Daha Fazla Kurye Ölmesin

Türkiye genelinde ölümlü trafik kazalarının yüzde 34'üne motosikletler karışıyor. Bunların önemli bir bölümünü motokuryeler oluşturduğunu ifade eden İzmir Motosikletli Kuryeler Derneği Başkanı Burhan Akgül, “Daha fazla kurye ölmesin diye derneğimizi kurduk” dedi

Daha Fazla Kurye Ölmesin

YENİGÜN İzmir Motosikletli Kuryeler Derneği Başkanı Burhan Akgül, Türkiye'de her gün ortalama bir motosikletli kuryenin kazada hayatını kaybettiğine dikkat çekerek, “Daha fazla kurye arkadaşımız ölmesin diye derneğimizi kurduk. Motosikletli kuryelere, motosiklet kullanırken nelere dikkat etmeleri noktasında eğitim vereceğiz” dedi. 
- Derneği kurmanızdaki amacınızdan biraz bahseder misiniz?
Son günlerde ne yazık ki çok sayıda motosikletli kuryenin kaza sonucu hayatını kaybettiğini görüyoruz. Biz bu tür kazaların yaşanmaması için yaklaşık 3 ay önce derneğimizi kurduk. Çünkü öteki türlü sesimizi duyuramıyoruz. Türkiye genelinde ölümlü trafik kazalarının yüzde 34'ünde motosikletler bulunuyor. Önümüzdeki günlerde federasyon kurmayı hedefliyoruz. Ayrıca motosikletli kuryelerin haklarını korumak istiyoruz. 


- Motosikletli kuryelerin can güvenliği için nelere dikkat etmek gerekiyor?
Şu anda motosikletli bir kuryenin can güvenliği için kullanacağı ekipmanın maliyeti en az 5-6 bin lira. En ucuz kask bin 300 lira. Kurumsal firmaların pek çoğu bu ekipmanları bize veriyor. Ancak ekipmanı temin ettiği için maaşlarımız düşük oluyor. Küçük esnaf ise daha fazla maaş veriyor ancak ekipman vermiyor. Şu anda motosikletli kuryelerin maaşları ortalama 3 bin lira. Kurumsal firmalar ise genellikle asgari ücretle çalıştırıyor. Yaptığımız işin tehlikesine göre asgari ücret çok komik bir rakam. Her an ölümle burun burunayız. 
Firmalar, kuryelere kaskı polis ceza yazmasın diye vermesin. Biz polisten korunmak için değil, can güvenliğimiz için kask takıyoruz. 150 liraya da kask var. Ama bu kask sizi öldürebiliyor. Eğer motosikletli kurye çalıştıracaksınız, bu ekipmanların mutlaka olması lazım. 
Motosikletli kuryeler şu anda ülkemizin olmazsa olmazıdır. İlaçtan gıdaya, kargodan genel market alışverişlerine, hatta kan ihtiyacına kadar A'dan Z'ye her şeyi taşıyoruz. Yani vatandaşlarımızın bize ihtiyacı var. Bu hizmetin normal araçla yapılması pek mümkün değil.
- Bazı firmaların paket servis için kuryeye 30 dakika hız limiti koyduğunu görüyoruz. Bunu nasıl değerlendiriyorsunuz?
Yoğunluğumuz daha çok paket serviste oluyor. Motosikletli kazaların yüzde 90'ını paket servis oluşturuyor. Bazı firmalar siparişi yetiştirirken kuryeye hız limiti koyuyor. 30 dakikayı geciktirmemiz halinde sorun yaşıyoruz. 30 dakika baskısı kazalara davetiye çıkarıyor. Biz böyle bir hız limitinin olmaması gerektiğini düşünüyoruz. Müşteriler kendi evindeki yemeğin pişmesini ne kadar süre bekliyorsa, bize de o süre kadar tolerans göstermeliler. Özellikle akşam saatlerinde hem siparişlerde hem trafikte yoğunluk oluyor. Müşteriler bunu hesaba katmalı. 
- Bu kazaların yaşanmaması için herhangi bir girişiminiz oldu mu?
Biz bu konuda meclise dilekçe verdik. Yaptığımız işin az tehlikeli sınıfından yüksek tehlikeli iş sınıfına gelmesini istiyoruz. Çünkü biz rüzgara karşı motosiklet sürdüğümüz için sık sık hastalanabiliyoruz. Kaza riski zaten malum. Motosikletli kuryelerin yaş ortalaması 24. Kalifiye eleman çok fazla yetişmiyor. Gençler biraz daha hızlı hareket etmek istiyor. Bu konuyla ilgili derneğimizde eğitim vermeyi hedefliyoruz. Motosikletli kuryelere, motosiklet kullanırken nelere dikkat etmeleri gerektiğini anlatacağız. Kalifiye eleman yetiştireceğiz. 

KAZALARDA YÜZDE 87 KURYE HAKLI 

Trafikte motosikletli kuryelere karşı oluşan bir ön yargı var. Motosikletli kuryelerin karıştığı kazaların yüzde 87'sinde kuryeler haklı çıkıyor, diğer araçlar hatalı çıkıyor. Bizim de hatalı olduğumuz taraflar vardır elbette. Sonuçta herkes aynı değil. Biz bu hataları en aza indirmek için derneğimizi kurduk. Daha fazla kurye arkadaşımız ölmesin. Her gün ortalama bir motosikletli kurye hayatını kaybediyor. 

PRİM HAVUZDA BİRİKSİN

Bizim daha önce basına yansıyan haberlerimizde bir yanlış anlaşılma olmuş. Bizde primli çalışma sistemi var. Biz burada primin kaldırılmasından bahsetmiyoruz. Prim ortak bir havuzda birikebilir. Akşam saatlerinde de tüm kuryelere paylaştırılabilir. Biz bunu söylüyoruz. Bunun 'kuryeler prim uğruna ölüyor' şeklinde yansımaları olmuş. Ancak durum böyle değil. Prim kesilmesin, atılan paket sayısına göre havuzda biriksin ve arkadaşlarımıza paylaştırılsın diyoruz. Böylece daha adaletli bir sistem geliştirilmiş olur. Hem kurye hem de firma kazanır. İş verimliliği artar. 

HIZ SONUNDA ÖLDÜRÜYOR

İzmir'de 10 yıldır motorlu kurye olarak çalıştığını belirten İhsan Akgül, “Ben çevremdeki kurye arkadaşlarımıza da her zaman söylüyorum; hız sonunda öldürüyor. Ama bazen yavaş gittiğiniz zamanda kaza yapabiliyorsunuz. Trafikteki diğer araçlar motosikletlileri tanımıyor. Bizi araç olarak görmüyor. Üzerinize doğru aracını sürüyor. Biz sesimizi duyurmak için dernekleştik. Biraz daha dikkat çektiğimizi düşünüyorum” dedi. 

Doğukan Fikri FİDAN 
 

Next page

Gazete Yenigün