Uğur Derin Dondurucu
Gazete Yenigün
Son Dakika
Gazete Yenigün
Yenigün

'Yoldaş Araba' yolda kaldı

İzmir'de 5 yıl önce tanıtımı yapılan ve ilk adımı atılan 'Yoldaş Araba' projesine ilişkin yaptığımız araştırma neticesinde uygulamanın durduğu öğrenildi. Fikri ortaya atan, uygulamaya dair açıklama yapan isimler projenin neden durduğunu ve ne olması gerektiğini anlattı

'Yoldaş Araba' yolda kaldı

Yaklaşık 5 yıl önce kent kültürüne katkı ve dayanışmayı artırmak amacıyla Kemal Özçakar, 'Yoldaş Araba' fikrini ortaya attı. Sürücülerin vatandaşları özel arabasıyla sabah ve akşam iş yolunda, gittiği yol güzergahına para almadan bırakma duyarlılığı projesi olarak düşünüldü. Büyük kentlerde yaşanan günlük yolculuk çilesinin önüne geçmek, dayanışmayı artırmak gibi iyi niyetleri olan söz konusu proje oldukça iyi karşılandı. Fikri ortaya atan Kemal Özçakar, TMMOB İl Koordinasyon Kurulu Sekreteri Melih Yalçın, Makine Mühendisleri Odası’nda görevli Emine Beğer ve Devrimci İş Sendikaları Konfederasyonu (DİSK) Temsilcisi Memiş Sarı bir araya gelerek ortak basın açıklaması yaptı. Şubat ayının başında yapılan basın açıklamasında amacın, kent bilincini artırmak ve kent kültürüne katkı koymak olduğu ifade edildi. Ardından arabalara yoldaş araba logosu yapıştırılarak proje tanıtıldı. İlk etapta yaklaşık 150 arabaya takılan logo ile artık yolda sürücüler gittiği yönde yolcuları alacak ve ücret alamadan bırakacaklardı. Yolcuların konuyu kuşku ile karşılayacağı ve istenmeyen olayların yaşanabileceği kaygılarına dair ise vatandaşların iki üç ay içinde alışacakları ve güven duygusunun zamanla sağlanacağı ifade edilmişti. Proje ile beraber yoldaş araba logosunu kullanan sürücüler daha sonra gittikleri yönde yolcu almakta zorluk çekti. Durumun kuşku ile karşılandığı ve güven duygusunun oluşmasında zorluklar yaşandığı ifade edildi.


"İZMİR'İN MARKASI OLACAKTI"

Projenin fikir sahibi Kemal Özçakar beş yıl sonra Yenigün Gazetesi'ne yaptığı açıklamada, "Bu proje ile biz kent bilincinin gelişmesine katkıda bulunmak istedik. Bilinçli duyarlı sürücüler, sabah-akşam işe gidip gelirken, güzergahı doğrultusunda arabada yer varsa durakta bekleyen insanları alıp hiçbir ücret alamadan aynı yöne bırakacaktı. Kentli insanın biraz da olsa yolculuk çilesini azaltmak, duyarlılık oluşturmak ve güven duygusunun gelişmesine katkı koymak gibi hedeflerimiz vardı. Proje İzmir'in bir markası olacaktı. İzmirliler olarak bununla iftihar edebilirdik" şeklinde konuştu. 


"KURUMSAL DESTEK LAZIMMIŞ"

Hayata geçirilmek istenen ve bir süre uygulanan projenin son derece doğru ve iyi bir proje olduğuna dikkat çeken Özçakar, "Uygulama hayata geçirilirken 150 sürücü yoldaş araba logosunu arabasının üst camına görünecek şekilde yapıştırdı. Şu anda da bazılarında, en azından bizim çevremizde tanıdığımız insanların arabasında bu logo duruyor ancak proje yürümedi. Sürücü arkadaşlardan aldığımız geri bildirimlerde insanların kuşku ile baktıkları, güven duymadıkları şeklinde ifadeler oldu. Aslında bu kısa bir süre sonra aşılacak bir sorundu, aşılırdı da. Ancak şunu anladık ki böyle bir proje için kurumsal bir destek lazımmış. Örneğin İzmir Büyükşehir Belediyesi bu projeye dahil olup koordinasyonun içinde bulunabilir, hatta öncülük edebilirdi. O dönem İzmir Büyükşehir Belediye Başkanı Aziz Kocaoğlu ile bu konuyu konuşamadık. Fakat Tunç Soyer ile bu konuyu konuşacağız. Önce Ulaşım Dair Başkanlığı'na bu konuyu anlatacağız, daha sonra Tunç Bey ile konuşmayı düşünüyoruz. Geçtiğimiz hafta bu projenin neden yürümediğini arkadaşlarımızla konuştuk. Projeyi yeninden hayata geçirmek için bir araya geleceğiz" dedi.

"İZMİR'E ÇOK YAKIŞACAK"

Projenin ortaklarından biri olan DİSK Ege Bölge Temsilcisi Memiş Sarı ise yoldaş araba konusunda üzgün olduklarını söyledi. Projenin kent dayanışması açısından oldukça önemli olduğuna dikkat çeken Sarı, "İzmirlilerin çok seveceği bir projeydi. Ancak Kemal Özkçar arkadaşımzın da dediği gibi bu işe İzmir Büyükşehir Belediyesi'nin destek vermesi gerekiyor. Bu hafta yeniden bir araya gelince elbetteki bunu da konuşacağız. Yoldaş araba logosunun yanında bir de İzmir Büyükşehir Belediyesi'nin (İBB) logosu olursa daha çok güven verir bence. Bu proje demokrasi bilincinin bu kadar yüksek olduğu İzmir'e çok yakışacak" açıklamalarında bulundu.


"DİĞER İLLER DE ÖRNEK ALDI"

TMMOB İl Koordinasyon Kurulu Sekreteri Melih Yalçın da projeye dahil olan bir diğer isim. Yalçın, "Kent içi kültürü ve dayanışmayı güçlendirecek bir projeydi. Maalesef o dönem ülkenin içinde bulunduğu depresif koşullardan biz de olumsuz etkilendik. Malesef üzerine düşecek enerjiyi de kendimizde bulmadık. Çünkü sürücüler ve yolcular rahat bir ortamda birbirine güvenebilirdi. Doğru bir proje. Biz basın açıklaması yaptıktan sonra 'Biz de yapmak istiyoruz' diye diğer illerden de aradılar. Biz de zaten bu kent ve ülke yararına bir proje, yapabilirsiniz dedik. Yine bir araya geleceğiz bir kaç güne. Bence İzmir Büyükşehir Belediyesi doğrudan müdahil olmak yerine, nasıl ki kooperatifleri ve STK'ları destekliyorsa o şekilde destek vermeli. Bu proje, katılan herkesin parçası olacağı türden bir projedir. Herhangi bir kurumun dahilinde olması pek doğru gelmiyor. Projeyi yeninden bir araya gelip konuşacağız" ifadelerini kullandı. 


Soyer: Kente faydası olacaksa konuşulur

Yoldaş Araba konusunu daha önce duyduğunu ancak proje konsunda pek bilgisi olmadığını ifade eden İzmir Büyükşehir Belediye Başkanı Tunç Soyer, "Proje konusunda detaylı bilgim yok ancak öğrencince kentin, kentlinin faydasına olan bir durum varsa elbette konuşur ve ne yapılabileciğini konuşuruz" dedi.

Mehmet Emin AL

Next page

Gazete Yenigün